Veelgestelde vragen over de digitale meter

Er is al heel wat gezegd en geschreven over de invoering van de digitale meter en dat maakt het natuurlijk niet gemakkelijk om te volgen. Daarom proberen we hier een antwoord te geven op de meest voorkomende vragen. Meer antwoorden vind je op onze ‘Veelgestelde vragen’ pagina. Moest je toch nog een vraag hebben waar je het antwoord niet op vindt, mag je ons altijd contacteren.

Wie krijgt een digitale meter en wanneer?

Iedereen krijgt op termijn een digitale meter. Enkel het moment waarop is verschillend. De invoering van de digitale meter zal starten in juli 2019. Nieuwbouwprojecten en grote renovaties, eigenaars van zonnepanelen (2019-2022) en mensen met een budgetmeter (2019-2021) zullen als eerste een nieuwe energiemeter krijgen. Als je zonnepanelen laat installeren of je laat een bestaande installatie uitbreiden, krijg je een digitale meter binnen een maand na de aanmelding van de nieuwe installatie. Mensen die niet tot een van deze doelgroepen behoren, krijgen een digitale meter vanaf 2023 tot 2034.
Wie sneller een digitale meter wil, kan er vanaf 1 januari 2020 zelf een aanvragen tegen betaling van 88 euro. In totaal zal de uitrol zowat vijftien jaar in beslag nemen.

Wat is de kostprijs van een digitale meter?

De kosten van de meters zijn net als bij de huidige meters verwerkt in de nettarieven. Bij een nieuwbouw en grondige renovatie zal u, net zoals nu, enkel de plaatsing en indienststelling betalen. Bij nieuwe zonnepanelen en andere decentrale energieproductie en bij bestaande prosumenten betaalt de distributienetbeheerder de digitale meter. Vervangingen van budgetmeters worden volledig gesolidariseerd.
Wie zelf een digitale meter aanvraagt, zal de kosten voor de plaatsing, de indienststelling en de meter zelf betalen. De netbeheerder is verantwoordelijk voor herstellingen aan de digitale meter of voor vervanging van defecte meters.

Ik heb GEEN zonnepanelen, wat verandert er voor mij?

Heel weinig. Met een digitale meter moet je geen meterstanden doorgeven en moet er niemand langskomen voor een meteropname. Deze gegevens kan de netbeheerder op afstand uitlezen. Verder verandert er niets.

Ik heb WEL zonnepanelen, wat moet ik doen?

Als je het principe van de terugdraaiende teller met prosumententarief wilt behouden, moet je niets doen. Dit systeem blijft 15 jaar geldig, te tellen vanaf het moment van de eerste installatie. Werd jouw installatie in 2015 geplaatst, dan behoud je het recht op de terugdraaiende teller tot 2030. Heb je de installatie hierna nog laten uitbreiden? Dan blijft ingebruikname van de eerste installatie gelden.

Wil je overgaan naar het nieuwe systeem zonder prosumententarief waarbij de meter enkel nog terugdraait voor de elektriciteitskost en niet meer voor het distributienettarief? Dan moet je dit bij plaatsing van de digitale meter doorgeven. Zonder digitale meter kun je niet naar dit tarief overstappen. Ook dit systeem blijft geldig tot 15 jaar na installatiedatum.

Als de termijn van 15 jaar verstreken is, zul je automatisch moeten overschakelen naar nog een derde systeem met terugleververgoeding. Dit systeem wordt momenteel nog verder uitgewerkt en zal pas vanaf 2021 in voege treden. Mensen die dan al meteen willen overschakelen, kunnen dat aanvragen. Om over te schakelen naar dit systeem is een digitale meter noodzakelijk.

Welk van beide systemen is het beste voor mijn situatie?

Over het algemeen kun je stellen dat mensen die vaak overdag thuis zijn en een groot deel van hun zelf geproduceerde zonne-energie meteen verbruiken beter kunnen uitkomen met het nieuwe tarief. Mensen die overdag niet thuis zijn, kunnen beter bij het oude tarief blijven. Het omslagpunt ligt volgens de VREG rond de 30% zelfverbruik van jouw zonne-energie.

Het is natuurlijk heel moeilijk om in te schatten hoeveel zelfverbruik je exact hebt. Aangezien de digitale meter bijhoudt hoeveel je van je zelf geproduceerde stroom ook zelf verbruikt, kun je het eerste jaar dat je de digitale meter hebt de kat uit de boom kijken. Hierna zul je een betere inschatting kunnen maken over jouw percentage zelfverbuik en welke tariefstructuur voor jouw situatie de beste optie is.

De toekomst

Bij Intellisol volgen we alle ontwikkelingen rond de digitale meter heel nauw op. We zullen onze klanten dan ook grondig informeren over eventuele stappen die er gezet moeten worden.

Bron: Energieminister Lydia Peeters, VREG

4/04/2019

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten